Sabtu, 12 Februari 2011

Singapore

Negara kedua bagi diri sendiri, kerana kaum kerabat abah adalah berasal daripada tanah Temasik ini ( ok,berdarah Jawa dan Bugis, well kitakan Kepulauan Melayu ). Cerita berhubung asal keturunan akan berhenti disini kerana perkara yang akan difokuskan ialah pengalaman bercuti dan juga info-info pasal negara Singapore.


Aktiviti berkunjung ke Singapore lebih rancak dilakukan sejak belajar di Sekolah Senibina di UTM Skudai. Hampir setiap semester perlu adakan lawatan ke sana dengan alasan - eh ada bangunan baru siap di sana,mari kawan-kawan kita ke sana dan dijawab dengan - MARI!


Semasa bergelar pelajar, kami akan menuju ke Pasar Larkin dan park kereta di sana. Beli makanan seperti air,roti,coklat dan roti lagi sebagai bekalan makanan di sana nanti. Nama pun student jadi poket pun poket student la. Pertukaran wang adalah dinasihatkan dilakukan di Malaysia, mudah dan senang pun. Di Pasar Larkin pun ada.


Pengangkutan :


1. Boleh ambik bas Cosway ( kaler kuning ) ada 2 bas tapi tak ingatla pulak Cosway no. 1 ke no.2 tapi ambik yang ada tulis Kranji. Harga tambang RM 2.00. Sila simpan tiket ini kerana akan digunakan untuk tujuan pengesahan selepas melalui proses cop2 passport dan kastam.


2. Setelah menyeberangi Tambak Johor, perlu turun dari bas dan masuk ke Terminal Emigration untuk urusan seperti biasalah. Perlu mengisi borang warna putih sebelum ke kaunter. Borang tu ada disediakan di sini. Setelah dicop sila simpan borang ini dengan selamat agar tidak mengusahkan diri untuk pulang nanti.


3. Turun dan tunggu bas di laluan yang telah disediakan dibahagian bawah. Sila pastikan anda mengikut laluan bas yang betul. Sila rujuk papan tanda di laluan bas itu. Sebelum naik bas tunjukkan tiket bas tadi kepada pemandu bas or pekerja ditepi bas.


4. Sampai ke Kranji Station, turun ( first stop ). Dari sini boleh terus ke kaunter untuk beli tiket EZ Link. Minimum $10 dollar Singapore ( $ SD ). Kad ini sangat bagus kerana boleh guna untuk MRT dan juga bas. Boleh rujuk disini ye. Kad ini boleh simpan atau boleh refund masa nak pulang nanti.


5. Dari Kranji, anda boleh pilih mahu kemana. MRT system sangat bagus ye. Tak perlu pening kepala, pilih saja destinasi anda.


Destinasi Pilihan


1. Orchard Road


Jalan-jalan cari pasal nak habiskan duit,inilah kawasan anda. Sepanjang-panjang jalan terdapat bermacam-macam gedung membeli belah. Pilih yang mana suka. Boleh rujuk disini. Lagi satu, hanya ada satu Masjid sahaja di kawasan ini, pusat membeli belah dia tiada disediakan surau ye,harap maklum. Masjid Al-falah. Terletak di Jalan Bideford dipersimpangan Takshimaya,Paragon dan Hotel Grand Park Orchard.


2. Pulau Sentosa


Perlu menaiki MRT ke Vivo City terlebih dahulu. Vivo City nih salah satu pusat membeli belah yang besar di tepi laut bersebelahan dengan Pulau Sentosa. Dari Vivo city ini anda boleh ke tingkat atas dimana terletaknya tiket untuk memasuki Pulau Sentosa. Ada banyak cari ke sana. Boleh naik bas $SD 2.00 berhenti terus di Universal Studio Singapore ( USS )-bas akan berhenti dibahagian pintu masuk ke kasino. Ada tangga-tangga menuju ke atas.


Ok, kalau nak ke Pulau Sentosa ini, rasanya 2 hari just nice. Satu hari di USS dan satu hari pusing Pulau Sentosa. Ini info pasal USS dan Pulau Sentosa.


3. Esplanade


Kalau mahu kesini boleh, dari kranji boleh turun ke City Hall. Kat sini ada bangunan yang macam durian-ke-tp-macam-mata lalat-pun-ye jugak. Pastu ada Patung kepala Singa badan ikan mulut keluar air tu. Kalau nak buat town trail area sini pun menarik, boleh terus jalan ke Clarke Quay.


Kesimpulan :


Kalau bercuti ke Singapore masa belajar selalu habiskan seharian disana. Ambik bas yang paling last untuk ke Tambak Johor. Boleh main macam Amazing Race kalau mahu. Mmg best!hahaha. Kalau nak bermalam disana pun ok,tp saya hanya pernah bermalam di rumah saudara mara sahaja. Nnt kalau ada pengalaman beradu di Hotel akan diceritakan kemudian.


Harap-harap rajin nak update post bergambar nanti.


p/s : owh tahun ini mungkin akan kesana dan destinasi kali ini adalah Arab Street.

0 comments: