Jumaat, 9 Januari 2015

Good Bye 2014, Hello New Year 2015

Assalamualaikum and Hello semua.

Bila dah masuk tahun baru, banyaklah perancangan yang perlu dibuat. Perancangan diri, kerjaya dan juga perancangan yang menggembirakan hati dengan hobi yang bukan lah #cheapskates. Tapi tahun ini, (dan tahun-tahun akan datang) konsep pengembaraan masih akan dikekalkan dengan motto #cheapskatesejati.

2014
Tahun 2014 merupakan tahun yang penuh kisah duka bagi industri penerbangan Malaysia. Selepas kejadian MH370, banyak perkara yang membuatkan fikiran sedikit terganggu untuk berkelana di bumi Allah dengan perasaan yang tenang. Namun, kita semua harus meletakkan semua perkara yang terjadi pada-Nya, Qada dan Qadar.

Secara keseluruhan perjalanan pada tahun 2014 mencatatkan pengembaraan di bumi Eropah buat kali kedua selepas tahun 2011. Kalau diikutkan perancangan awal, penjelajahan di bumi Eropah pada tahun lepas adalah negara-negara Balkans, tapi belum ada rezeki untuk kesana. In sha Allah, murah rezeki akan sampai suatu hari. Ameen.

Spring Break 2014
Perancangan bertukar ke daerah Western Europe : Netherlands, Belgium, Luxembourg, France dan Germany. Syukur alhamdulillah dipermudahkan segala urusan semasa disana pada penghujung April dan awal Mei.

Menjelajah Sri Lanka
Perancangan yang sudah lama dirancang menjadi kenyataan pada Oktober 2014 iaitu menyusuri negara Sri Lanka dengan misi menjejak hasil peninggalan senibina daripada Arkitek Geoffrey Bawa. Masih belum habis lawatan, mungkin akan ada siri kedua misi #jejakBawa

Balik kampung ayah
Tahun 2014 ditamatkan dengan percutian di kampung halaman ayah iaitu, Singapura. Percutian selama empat hari yang telah diberi peringatan oleh ibu agar tidak uploads sebarang gambar di laman sosial kerana anaknya ini tidak pergi melawat sanak saudara tetapi bersuka ria di kota singa bersama rakan kenapa ko taip tidak ada titik noktah panjang betul ayat ko ni hidayah.

Kisah percutian ini juga belum diceritakan didalam blog ini. Alah setakat Singapura je, dah banyak info dalam internet. Hiks. Tapi saya akan cuba ceritakan berdasarkan tempat yang dilawati sebagai contoh SOTA, La Salle Collage dan Marina Barage.

Dinding SOTA yang sangat tinggi

Henderson Waves (*photobomb oleh paip getah)
p/s : Gambar daripada hp je ni, satu gambar pun belum transfer ke pc =)

Nantikan kemunculan cerita Singapura ye, harapnya rajinlah update blog macam tahun lepas. Untuk tahun 2014 juga terdapat tiket flight yang terpaksa dibatalkan iaitu tiket kapal terbang MAS (nasib baik beli masa promo) ke Kuching pada bulan Jun kerana terlebih dahulu diri ini di checked in kan ke Tawakal disebabkan denggi. Pertama kali masuk hospital, bermalam selama empat malam dan bercuti sakit selama seminggu. Impian untuk menjejalah Sarawak bagi melengkapkan kesemua negeri di Malaysia tidak kesampaian. Pengalaman betul masuk hospital, turun berat 5kg you! lepas sihat, ermm oklah tak payah cerita dah kisah pasal berat badan ini disini.

Tahun Baru, Perancangan Baru

Kemanakah kaki akan melangkah pada tahun 2015?. Banyak tempat yang nak dilawat, hanya masa dan sumber kewangan yang menentukan langkah kaki. Semoga perancangan percutian yang dirancang dapat dilaksanakan dengan jayanya dan didoakan semoga perancangan percutian semua yang membaca blog ini juga diberi keizinan oleh Yang Masa Esa. Semoga dipermudahkan segala urusan kita semua, diberi kesihatan yang berpanjangan dan perjalanan dirahmati Allah. Ameen.

7 comments:

kakitravelkhairuddin.blogspot.com berkata...

Semoga 2015 lebih baik

hidayahrodhi berkata...

MKL,
Selamat tahun baru! Ameen

Zilla berkata...

tak sabar nak tunggu ke mana destinasi 2015 ne...jgn berhenti menulis ya :)

hidayahrodhi berkata...

Zilla,
In sha Allah akan cuba kekalkan prestasi 2014, hehe. Teruja baca trip korg ke Thailand!

Jari Manis berkata...

HiDayah...selamat tahun baru..uhuk...baru nk wish..

Jari Manis berkata...

ehh...dah komen ke belum eh

hidayahrodhi berkata...

JM,

Selamat tahun baru! (dah masuk Februari baru sempat nak menjenguk blog sendiri,hihi)