Ahad, 19 April 2015

Singapore 2014 : Marina Barrage

Assalamualaikum and Hello semua!

Cerita percutian hujung tahun di kampung halaman Abah aka Singapore (dah masuk April 2015, baru nak update..parah betul)

Satu perkara yang saya dapat perhatikan sepanjang mendapat peluang berkunjung ke negara luar (selain daripada membaca buku architecture) di negara yang tidak mempunyai keluasan tanah yang banyak antaranya seperti Jepun, Singapura dan The Netherlands pemikiran kreatif dalam diri perekabentuk mereka adalah lebih tinggi dan lebih menarik. 

Ok mungkin juga sesetengah arkitek itu bukan berasal daripada arkitek tempatan, tapi projek-projek yang dihasilkan di negara-negara seperti itu memang sangat menarik dan memerlukan idea pemikiran yang lebih kreatif berbanding projek yang disediakan tanah lapang yang luas. Biasalah, bila perlu berkarya secara limit ni, perlulah kerahan fikiran yang lebih menarik.

Salah satu tarikan yang berjaya dijelajah pada tahun lepas ialah Marina Barrage. Walaupun tempat ini telah mula dibuka kepada orang ramai pada tahun 2008, tapi tahun 2014 baru ada rezeki jejakkan kaki ke sini.

Marina Barrage ini berfungsi sebagai pusat simpanan air, pusat kawalan banjir dan juga salah sebuah taman rekreasi awam yang sangat menarik kerana kedudukan tempat ini membolehkan kita melihat skyline kota Singapura daripada arah selat Singapura sambil bermain layang-layang atau berpicnic bersama kawan-kawan dan keluarga. 


Agak malang kerana kami lupa membawa bekalan makanan semasa ke sini. Kalau tidak, boleh join rakyat Singapura yang sedang berpicnic disini. Tapi jangan risau, disini ada sebuah restaurant halal dekat sini. Jadinya, kalau nak makan disini pun mudah untuk Muslim. 

Perjalanan kami ke sini bermula di Marina Bay Station. Menaiki bus no.400 dan berhenti di tempat terakhir sekali iaitu selepas perhentian bus Gardens by The Bay. Jom kita layan gambar kenangan kami semasa disini.

Bahagian bawah, sebelah kiri ada kedai jual layang-layang dengan souvenir, sebelah kanan ada restaurant dengan toilet
 
 Keluar ke kawasan lapang, sebelah kanan itu adalah pump house

Loving the vertical landscape 

Jom kita naik ke atas

Ramai juga rakyat tempatan berbasikal dikawasan ini

 Pemandangan sebelah kiri, masa ini cuaca masih cerah tapi awam gelap sudah kelihatan dari jauh

 Hijau betul rumput

 Remaja Singapura yang sedang berpicnic sambut birthday

 Dari sini kita dapat la lihat skyline negara jiran

 Ahli jemaah kali ini..rintik hujan mula turun

Ini pula pemandangan ke selat Singapura

Selepas melawat Marina Barrage ini kami jalan kaki ke Gardens by The Bay. Sampai je dekat situ hujan turun dengan lebatnya. Nasib baik sempat sampai, kalau tidak harus bermandikan hujan kami petang itu.
Location: Singapore

2 comments:

kakitravelkhairuddin.blogspot.com berkata...

tempat yang menarik....

hidayahrodhi berkata...

MKL,

Mmg best, kalau main layang2 pun best luas nak berlari dekat atas tu.Best jugak kalau tunggu sampai malam..sure lebih menarik pemandangan.