Ahad, 18 Oktober 2015

Into The Balkans : Bosnia Herzegovina

Assalamualaikum and Greetings!



Negara yang paling lama kami jelajah dalam misi kali ini. Tapi itu pun rasa masih tidak cukup masa. Untuk info berkaitan transportation adalah kurang. Sebabnya kami menaiki kereta sewa daripada Lake Plitvice.

View sepanjang perjalanan daripada Sarajevo ke Mostar

Kiri kanan gunung ganang

Antara salah satu tempat yang kami stop dalam perjalanan ke Mostar


Accomodation

Jajce : Plivsko Jezero
Harga : 28 KM satu malam untuk sorg

Sejujurnya penginapan di sekitar Jajce adalah terhad. Google punya google akhirnya kami jumpa Camping site ni. Selain tempat untuk camping, pihak pengurusan juga menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Lokasi dah best, view sangat menarik. Tidak jauh daripada town. TAPI! seperti kurang diselenggara. Tengok dalam gambar di laman web mungkin zaman baru bukak kot. Bila dah sampai, nampakla bangunan sudah lama. Tapi boleh la untuk bermalam satu malam.

Dapur ada, tapi pekakas tidak lengkap. Nak memasak pun agak terbantut. Masak air je mampu. Bilik yang kami sewa ada dua bilik. Ada satu katil lipat diorg bagi untuk orang kelima, tapi sungguh tidak selesa, last tido atas sofa lagi selesa.

Sarajevo : Apartment Mahala Garden
Harga : 48 KM dua malam untuk sorg

Lokasi rumah ini Masha Allah sungguh mencabar nak sampai. Seperti yang diketahui bentuk muka bumi di Sarajevo adalah berbukit-bukit. Jadinya lokasi apartment ini terletak dibukit yang sungguh curam. Berdebar nak bawak kereta. Bila dah sampai, terus parking kereta dan tidak menggunakan kereta selama 2 malam kami disini.

Nasib baik lokasi rumah walaupun nun tinggi diatas, tapi dekat la juga nak jalan kaki ke Old Town Sarajevo. Kami pun memang plan nak jelajah sekitar Old Town sahaja. Rumah ini ada tiga tingkat. Tingkat bawah yang akan disewa kepada pelancong. Tuan rumah duduk dekat tingkat atas. Ada satu katil queen dan dua katil single. Satu tilam extra tuan rumah bagi. Tapi kami boleh je tido bertiga atas katil Queen #terasakurus. Boleh basuh baju, masak pun seronok sebab lengkap semuanya, meja makan pun besar, ruang tamu pun besar, view pun cantik. Tuan rumah baik tapi kurang sikit fasih English, tapi anak dia yang cantik ada untuk tolong jadi perantara. 

Jalan daripada apartment ke Old Town Sarajevo

Masa pulang kena la mendaki sikit

Rumah sewa di Sarajevo

Tepi rumah ada tempat sidai baju, laman yang luas

View kami selama dua malam di Sarajevo

Mostar : Vila Menora (Three Bedroom Apartment)
Harga : 26 Euro dua malam untuk sorg

Lokasi rumah kami di Mostar juga tidak jauh dengan Old Town. Jalan kaki saja sampai. Siap pergi dua kali lagi sebab terlebih budget hari pulak dekat sini. Hahaha.. Tapi rumah ini juga best. View pun cantik. Layan perasaan lah kalau lepak dekat balcony dia. Ruang dapur dan tempat makan sudah besar. Tapi ada sink, peti ais dengan kettle je. Jawabnya makan luar la dekat Mostar ni. Nasib la harga makanan dekat Bosnia ni murah dan sedap dan portion dia banyak.

Yang best dekat sini adalah diorg sediakan perkhidmatan laundry free. Tapi dapat esok pagi dalam jam 7.30 pagi macam tu. Oklah kami pun dua malam dekat sini kan.

View untuk dua malam di Mostar


Fees & Passes

Tunnel Museum : 10 KM
Walking Tours : Free tapi kami donate sorg 5 KM
Gazi Husrev Bey Museum : 3KM ( Tapi kami bayar 3KM untuk 3 org, cerita kejadian akan menyusul nanti)

Budget Makan

Dekat Sarajevo je kitorg masak dinner. Tempat lain semua kitorg makan luar je. Ikutkan skali makan dekat Bosnia ni dalam 8KM - 10KM sudah cukup. Ice cream pun murah 1KM je, dah la banyak dapat sedap pun sedap. Sehari 2 ice cream kami melantak dekat sini. Owh lupa nak bagitahu yang dekat Bosnia ni Euro pun diterima juga secara meluas. Pengiraan dia, separuh harga berbanding duit KM, cth kalau ice cream 1KM nak bayar guna Euro, 0.50 saja. Total kami habis sepanjang berada di Bosnia adalah 44KM


Antar makanan tradisional Bosnia


Next : Montenegro!
Location: Bosnia and Herzegovina

2 comments:

Cubie berkata...

Ok - komen ini tidak berkaitan dengan BiH tapi Sri Lanka. Baru saja terbaca ada kafe baru di Melbourne nama Cafe Bawa sempena Geoffrey Bawa dan teringat blog Sri Lanka Hidayah :)

hidayahrodhi berkata...

Cubie,

LOL! kena buat lawatan kunjungan ke sana nampaknya. Hiks