Isnin, 7 Disember 2015

Into The Balkans : Road Trip Through Bosnia Herzegovina

Assalamualaikum and Zdravo!

Bandar yang kami berjaya jejaki di Bosnia adalah : Bihac-Jajce-Sarajevo-Mostar.  Pengalaman menaiki kereta sepanjang berada di Bosnia memang sangat menarik. Pemandangan sepanjang jalan yang memukau, sungai, tasik dan bukit bukau. Walaupun ditahan polis sebanyak dua kali, kalau diberi peluang kembali lagi kesini, pastinya kami masih memilih untuk menaiki kereta.

Kisah pertama di tahan polis :

Sedang rancak kami berbual dalam kereta selepas memasuki negara Bosnia, tiba-tiba dihadapan kami abang polis dah tahan tangan suruh ke tepi. Cuak la semua orang pun terus terdiam. Berdebar-debar semua orang. Berhenti je, abang polis terus datang sebelah tingkap driver. Nasib dia senyum dulu, lepas tu terus cakap bahasa dia. Kami terus diam kaku. Then cakap, sorry we can't understand.

Dia ulang lagi cakap benda yang sama (agaknya lah kan sbb bukan faham pun). Last-last dia senyum, then dia cari sesuatu dekat dashboard. Kemudian dia terus bukak lampu kereta. Kemudian dia tunjuk simbol logo kacang tanah cap tangan!

Kami terlupa nak bukak lampu rupanya. Kekeke, bikin cuak saja. Oleh itu kawan-kawan kalau nak bawak kereta disini perlu buka lampu walaupun disiang hari. Pagi itu, kami teruja nak masuk Bosnia sampai lupa nak on.

Kisah kedua di tahan polis :

Masa ini dalam perjalanan daripada Jajce ke Sarajevo. Skali lagi kereta kami ditahan. Masa kena tahan ni lagi cuak sebabnya lampu semua dah on. Apa pula cerita kali ni. Polis datang terus tengok kami semua dengan serius muka. Kami hanya mampu memberikan sedekah dengan melembarkan senyuman paling manis! Kemudian dia bercakap sesuatu dekat kawan dia yang tengah tunggu dibelakang kereta polis bersama semua laptop (agaknya lah sebab dari dalam kerata nampak mcm laptop) dihadapan kereta kami. Kawan dia taip sesuatu, kemudian lagi skali bagi isyarat kacang cap tangan! Fuh lega. Then baru abang polis ni, senyum sikit dan benarkan kami meneruskan perjalanan. Kali ini memang kami tidak tahu kenapa kami ditahan. Mungkin untuk semakan speed limit gamaknya.

Sekian cerita pengalaman ditahan polis di negara Bosnia.

Friday | 4 September 2015
Bosnia & Herzegovina Day 1  | Bihac - Jajce

Perjalanan kami bermula di sempadan negara Bosnia - Croatia yang terletak berdekatan dengan Lake Plitvice. Sungguh terasa perbezaan bila berurusan di sempadan. Croatia pegawainya kurang mesra sikit. Serius. Bila pass passport dekat cubicle sebelah, pegawai tu tengok passport kitorg terus senyum lebar. Siap bagi tau kawan dia, kami daripada Malaysia. Serentak diorg buat cap tangan ramai-ramai sebut Good, good!

Bangga jadi rakyat Malaysia dekat Bosnia. Bandar pertama kami jejaki adalah Bihac. Singgah sini untuk cari atm. Alang-alang singgah, kami pergi tourist information center yang bersebelahan dengan bank. Lepas dengar penerangan, kami plan ikut jalan kampung.

Singgah minum kopi di cafe ini sebentar

Agak mencabar juga sebab jalan yang tidak berturap lebih panjang daripada yang berturap. Kemudian kami singgah disebuah kampung sebab pemandangan yang cantik. Nama kampung itu pun tidak pasti. Tapi ada memorial disini.

Berhenti disini sekejap sebab pemandangan kampung ni sangat aman damai

Kalau ikut highway mesti tak jumpa laluan keretapi ni

Perjalanan diteruskan sehingga ke Jajce. Selamat tiba disini sekitar jam 1 petang. Selesai urusan hotel, kami ke bandar Jajce untuk makan sebab keciwa dengan dapur dalam bilik yang tidak mempunyai pekakas yang lengkap. Ok juga, makan dekat jajce adalah paling murah yang kami makan sepanjang di Bosnia.

Antara bangunan yang terdapat disekitar bandar Jajce

Saturday | 5 September 2015
Bosnia & Herzegovina Day 2  | Jajce - Sarajevo

Esok harinya kami meneruskan perjalanan ke Sarajevo. Perjalanan lebih kurang je jarak dia macam semalam, dalam dua jam lebih sampai la dekat Sarajevo. Misi pertama mencari lokasi rumah penginapan. Rupanya dekat booking, dia punya gps salah da! menggagau cari, naik turun bukit, dah la jalan sempit dan cerun tinggi. Alhamdulillah dapat jumpa dan tuan rumah pun ada dekat rumah.

Selesai urusan, bersihkan diri segala benda-benda wajib semua tu kami terus turun ke old town untuk cari makanan tengahari dan shopping barang dapur untuk dua malam dekat sini. Kami jalan-jalan free and easy gitew kekdahnya hari ni.

Balik rumah terus bahagi tugas, ada yang cuci baju, ada masak, ada yang setelkan aktiviti esok hari. Contact our tour guide untuk esok hari.

Sunday | 6 September 2015
Bosnia & Herzegovina Day 3  | Sarajevo

Hari ini kami ada full day dekat Sarajevo. Aktiviti pagi kami adalah mengikuti free walking tour. Memang sangat menarik! Kumpulan kami ada dalam 15 ke 20 orang macam tu. Perjalanan tour ni ambik masa dalam 2 jam jugak lah.

Lepas tour, kami singgah makan dulu then ambil peluang solat dekat masjid di kawasan old town. Kemudian sesi menjelajah Sarajevo. Tapi kami hanya berjalan-jalan sekitar Old town saja. Tak pergi pun ke kawasan city center. Makan tu malam dirumah dan lepak saja sebab hujan. Layan la tv dia yang banyak gila channel. Ada pulak HBO kan apa lagi layan muvie.

Monday | 7 September 2015
Bosnia & Herzegovina Day 4  | Sarajevo - Mostar

Sebelum meninggalkan Sarajevo kami singgah dulu ke Tunnel of Hope. Terletak berhampiran dengan Sarajevo Airport lokasi tempat ni. Kami menghabiskan masa lebih kurang dalam dua jam juga dekat sini. Tengok video, lihat barang pameran, baca beberapa catatan dan kepingan surat khabar lama yang menceritakan kewujudan kawasan ini.

Meneruskan penjelajahan kami ke bandar Mostar. Perjalanan dalam 1 jam ke 2 jam bergantung kepada kekerapan anda berhenti untuk ambil gambar. Mari lihat pemandangan sepanjang perjalanan daripada Sarajevo ke Mostar yang sempat diambil.

Alhamdulillah selamat sampai di Mostar setelah menempuh 3 jam perjalanan yang sangat cantik. masuk saja bandar Mostar, terus kami ke hotel. Semasa kereta sedang berhenti di traffic light, sesuatu perkara menarik telah terjadi.

Begini kisahnya. Selepas kami berhenti di lampu merah, kebetulan kereta kami yang berada dihadapan skali. Tiba-tiba datang 2 orang remaja perempuan dan seorang kanak yang didukung oleh salah seorang daripada mereka. Salah sorang daripada meraka terus jirus air dekat cermin depan kereta. Opocot la semua org dalam kereta pun. Lepas tu tangan dia laju je cuci cermin depan tu. Sudahla tengah panas, kesian pula tengok budak kecik yang didukung tu. Lepas cuci kami bagi je lah 1 euro dekat dia sebab itu je ada dekat tepi driver. Terdesak mencari rezeki.

Petang kami terus mulakan misi jelajah Mostar. Jalan kaki saja sebab dekat belakang tempat penginapan saja old town Mostar. Lepak dekat sini sampai malam hari, dinner pun dekat dalam Old Town ni.

Sudah sampai di Mostar

Tuesday | 8 September 2015
Bosnia & Herzegovina Day 5  |  Mostar

Sebenarnya kami macam terlebih bajet masa dekat Mostar  ni. Separuh hari semalam pun dah habis Old Town kami jelajah. Patutnya hari ini boleh terus gerak ke Dubrovnik dan sebelum ke sana boleh singgah dekat Blagaj dan Pocitelj. Jadi utk sesiapa yang balak ke Bosnia, satu hari sudah memadai ye di Mostar.

Hari kedua kami di Moastar, dimulakan dengan menuju ke Pocitelj dan Blagaj. Kami lunch dekat Blagaj di tepi sungai yang jernih. Kemudian berpatah balik semula ke Mostar. Sampai hotel terus semua orang layan tido sebabnya panas yang amat cuaca diluar.

Dr.I dengan semangat membara kibarkan bendara Malaysia di Blagaj

Keluar semula ke Old Town dalam jam lima petang macam tu. Cari tempat nak dinner, kiranya dinner terakhir kami di bumi Bosnia. Sebelum dinner layan makan ice cream sambil lepak tepi jambatan famous Mostar. Disebabkan baki duit masih ada, lepas dinner beli lagi satu ice cream! yuumeh.

Esok ke King's Landing kita!