Jumaat, 18 Februari 2011

Bandung, Indonesia

April 2009 | Ahli rombongan : 7 orang

Percutian yang memang secara sepontan. Ada jualan hebat di laman web Air Asia. Tiket pergi balik dari KL-Jakarta hanya RM 2++ , rasanya tidak sampai RM 250 pun. Terus beli. Call kawan-kawan yang lain ajak bersama-sama.

Jadi disebabkan secara sepontan, maka perkara yang paling penting sekali untuk difikirkan ialah penginapan. Tempat penginapan yang dipilih ialah Hotel Bumi Asih .

Hotel ini sangat best dari segi lokasi dan juga design. Bangunan lama,ada courtyard tidak ramai orang dan very cosy. Yang paling penting sekali ialah berdekatan dengan tempat membeli-belah!

Jakarta
Kami tidak melawat Jakarta pun. Jakarta dalam trip ini macam touch n go ja lah. Selepas mendarat di Airport, terus mencari cara untuk ke Jakarta Central. Jumpa kaunter info, terus ke tempat tiket bas dijual. Beli on the spot, harga ke sana dari airport naik bas lebih kurang dalam Rupiah (Rp) 6000 (lebih kurang la, kalau tak silap )terus naik bas yang dah mengunggu. Jarak perjalanan tidak lah jauh tapi sebab Jakarta memang terkenal dengan kesesakkan jalan raya jadi bersabar ja lah.

Sampai di Jakarta Central cari kaunter tiket train ke Bandung. Jarak perjalanan dari Jakarta ke Bandung kalau naik bas atau keretapi lebih kurang sama. Dalam 3 jam lebih. Malangnya tiket untuk first class dah habis. Tiket untuk first class nih harga dia lebih kurang Rp 60,000 - Rp 35,000. Tapi sebab dah kehabisan dan next train hanya ada lagi 2 jam, maka kami pun terus membeli tiket biasa. Rasanya dalam Rp 20,000.

Masuk dalam gerabak memang nak gelak la. Dengan kipas pusing, seat pun macam keretapi lama dalam cerita hindustan tu. Layan jugak la. Dah la lapar kan. Nasib baik ada orang datang jual air dan boleh order makanan dalam train.

Semasa perjalanan tu pemandangan dia memang cantik.. Boleh tengok perkampungan,sawah padi bukit,air sungai memang menarik. Tapi sakit pinggang, sebab seat keras.

Bandung
Sampai di sana, terus mencari-cari pemandu van untuk disewa kerana ahli rombongan lebih daripada empat. Jumpa sorang mamat nih, nama dia Imad. Bincang-bincang harga dengan dia, terus masuk van. Sampai di Hotel, Bandung jam 5 petang.

Masuk bilik, letak barang terus keluar mencari makanan dan shopping! Perlu shopping sebab baju memang tidak dibawa kerana telah berniat untuk membeli sahaja yang baru di sini. Memang itu pun tujuan ke sini.

Hari Kedua
Bincang aktiviti pun masa berakfast. Tips : Sila makan dengan begitu hebat di hotel anda supaya boleh jimat untuk tidak makan tengahari.

Aktiviti dimulakan dengan memasuki Kedai Jonas Photo. Memang disuruh-paksa masuk kalau anda adalah seorang jurufoto. Banyak album yang memang gorjes dan murah. Kami secara tidak sengaja telah bertanyakan harga kalau mahu ambik gambar di studio untuk kenang-kenangan. Dia akan print sorang 3 keping gambar saiz normal 1 keping saiz panjang dengan harga tidak kurang daripada RM10 seorang dan dapat semua softcopy yang diambil. ON terus! Gambar siap dalam masa tiga hari. Boleh mintak cepat kalau lawatan anda singkat.

Hari ini lebih kepada shopping, sebab mahu elak untuk shopping pada hari minggu. Kerana hari minggu orang tersangatlah ramai dan haruslah tidak seronok. Makanan pun tidak susah, banyak makanan halal sekitar area ni. Factory Outlet (FO) tersangatlah banyak hanya sediakan duit sahaja. Jalan Riau ini memang banyak FO antara yang menarik perhatian ialah : Heritage ( cardigan sangat banyak),Secret ( Shirt banyak ), Oasis ( T-shirt ), Pos Bandung ( Banyak baju baby dan budak-budak ). Kedai baju designer local pun menarik jugak banyak disini.

Hari Ketiga dan Keempat

Kami telah bersetuju untuk mengambil perkhidmatan Imad sebagai pemandu kami sepanjang di Bandung. Jadi dikenakan bayaran mengikut jam. Tapi Imad ni layankan aja kitorg, terlebih masa pun dia tak kisah. Owh dia minat dengan Ukays. Jadi dalam van kami pun karoke lah lagu2 Ukays, disana menanti disini menunggu.

Aktiviti yang memerlukan perkhidmatan Imad adalah untuk ke : Pasar Baru, Jalan Cihampelas, Tangkuban Perahu, Kampung Daun,Ladang Strawberry, ITB,Rumah MODE dan Van Java Shopping Centre dan seterusnya menghantar kami pulang ke Jakarta Airport. Jadi kami menggunakan perkhidmatan Imad untuk 2 hari penuh dan perjalanan ke Jakarta.

Hari Kelima
Aktiviti berjalan-jalan sekitar kawasan penginapan. Ada pasar pada hari minggu di depan Gedung Sate. Menarik la pasar dia, konsep lebih kurang pasar malam tapi dibuat pagi-pagi. Memang best dapat tengok cara hidup orang Bandung.

Masa balik nih, baru la tercari-cari budak-budak yang menjual beg besar tepi-tepi jalan. Mula-mula sampai sombong dengan diorg, hari last sebab barang dah tak muat baru nak mencari. Beg jual mahal kami namakan beg tersebut. Murah,besar dan berguna disaat akhir.

p/s : sebelum pulang boleh la beli brownies Bandung. post biarlah gambar berbicara akan menyusul kemudian hari bila tiba masa rajin.

3 comments:

ruslina berkata...

huhu di sana meanti di sini menunggu.. tak tahan imad nii...
totally forgot that part!

tony transport bandung berkata...

Salam,
Jom pegi bandung murah jer 199rm per person for 3day 2night (included hotel, transport, and entrance fee)

Tentative Program
Day1
*Tiba di airport Bandung
*Pasar Baru trade center
*Lunch Check in Hotel
*Toko Tiga ( Branded Jeans )
*Membeli-belah di Factory Outlet
At Jalan Riau (Heritage,
Cascades,The Summit, For Men, The Stamp,Terminal Tas, dan The
Secret )
*Dinner dan kembali ke Hotel

Day2
*Gunung Tangkuban Parahu
*Ciater Hot Spring
*Kebun Strawberry and tea park
*Lunch
*Membeli-belah di di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre
*Membeli-belah di Jalan Dago (Grande, Episode, Edward Forrer, Natural, etc)
*Dinner & kembali ke Hotel

Day3
*Check out Hotel
*rumah kain sulam kat taman kopo
* cibaduyut-shoes and jacket leather original
*Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda)
*Airport transfer

Term and condition
*included transportation for 3day2night type kereta 7seater all included
*included 3 room deluxe ~king bed size hotel 3star also include free buffet breakfast
*included entrance fee tangkuban perahu sahaja
*Tentative bersifat Free & Easy, program boleh diubah mengikut keadaan semasa
*minimum 6 pax
*not included ticket flight and airport tax
*we dont need deposit~all payment at last day in bandung

Mohd Tony
Whatapps / call / sms :
+62 858 6137 8328 (fast response)
Email :
Tonytransportbandung@gmail.com

~MaMa RX SToRYMoRY~ berkata...

Rindukan ole-ole bandung???
Pre order bagelen @ brownies kartika sari atau brownies amanda
Whatsapp ina 0192633431