Khamis, 24 Februari 2011

Berkereta di Singapura

Sebelum masuk ke Singapura anda perlulah :

Untuk Pertama Kali :
Belilah kad Autopass dengan harga S$ 10 di pejabat Land Transport Authority (LTA) selepas pusat imigresen. Sila pastikan anda membawa : kad pendaftaran kereta, sijil insurans dan pelekat cukai jalan untuk mendapatkan kad Autopass anda.

Untuk Kedua Kali @ berikutnya, dengan menggunakan kenderaan yang sama; anda harus masukkan kad Autopass ke dalam slot pembaca kad di pusat pemeriksaan imigresen.

Sebelum Memandu Keluar dari Singapura :
sila tambah nilai Kad Autopass dan pastikan kredit anda mencukupi. Masukkan kad Autopass ke dalam slot pembaca kad di pusat imigresen dan semua bayaran yang dikenakan selama anda berada di sana akan ditolak secara automatik.

Berapakah bayarannya?

Sebelum keluar,anda perlu menjelaskan 3 jenis bayaran :

1/ Bayaran ' Vehicle Entry Permit' (VEP) sebanyak S$20 utk kereta dan S$4 utk motosikal setiap hari dari hari Isnin sehingga Jumaat sebelum jam 5 ptg. Tiada bayaran dikenakan pada hujung minggu,pada hari cuti umum Singapura dan pada hari-hari biasa dari jam 5 ptg sehingga jam 2 pagi. Bayaran VEP juga dikecualikan antara jam 12 tgh hari hingga jam 2 pagi pada hari-hari biasa di musin cuti sekolah Singapura iaitu pada bulan Jun dan Disember. Warganegara Malaysia juga boleh menikmati VEP-pandu percuma selama 10 hari setahun. Maklumat lanjut sila layari www.lta.gov.sg

2/ 'Electronic Road Pricing' (ERP) harus dibayar bila memandu di atas jalanraya atau lebuh raya yang dikawal oleh skim ERP. Kadar bayaran ialah S$5 sehari.

3/ Bayaran tol akan dikenakan bila keluar sama ada melalui Woodlands Causeway (masuk percuma, Bayaran keluar S$10 ) atau laluan kedua Tuas (S$3.70 untuk kedua-dua belah). Untuk maklumat lanjut berhubung bayaran terkini boleh layari web diatas.

Anda boleh tabah nilai Autopass di Singpura :

1/ Mesin ATM ( OCBC,DBS,POSBank) yg memaparkan tanda Autopass Card Topup
2/ semua kedai 7-e
3/ stesen miyak terpilih
4/ kedai serbaguna terpilih
5/ gerai-gerai tambah nilai Autopass ( Woodlands Centre Road, Turf club Avenue dan Jalan Ibrahim, berdekatan dengan Tuas West Drive)

Sekiranya anda memanglah seorang pelupa untuk tambah nilai Autopass anda, maka :
Sila ke pejabat VEP/Tol di pusat pemeriksaan dan bayar yuran VEP/ERP dan bayaran tol secara tunai @ Visa/Mastercard. Sebab anda pelupa anda dikenakan bayaran pentadbiran iaitu sebanyak S$10.

card Autopass boleh digunakan untuk membayar caj tempat letak kereta.

ok, kalau anda nak tahu dengan lebih lanjut semasa sudah berada di Singapura nanti, anda bolehlah hubungi 1800 736 20000 (24jam) tapi kalau call dari Malaysia,mmg tak dapat nak tolonglah, hanya semasa berada disana sahaja ya.

Sekian, terima kasih.

p/s : nanti akan di update pasal laluan jalanraya ke USS.

0 comments: