Selasa, 19 November 2013

Hotel&Hostel @ South Korea

Dapat merasa kehidupan seperti orang nomad selama 12 hari berkelana di bumi Korea. Urusan penginapan dijalankan pada bulan Mei (lepas exam Oral, dapatlah meringankan bebanan Miss K yang keseorangan membuat kajian)

SEORAKSAN

Mount Seorak 
Menginap di Seoraksan Tourist Hotel adalah keputusan yang tepat dibuat disebabkan kedudukan hotel yang sangat bagus. Perhatian! Bilik untuk berlima hanya berada di tingkat lima bangunan hotel yang tidak mempunyai lift ini. Bagus latihan memanjat dimulakan seawal  proses checked in. Bangun pagi buka tingkap terus mengadap bukit dan laluan cable car. Penginapan untuk malam pertama di South Korea.

Harga yang dikenakan untuk seorang bagi bilik berlima ialah W33,000. Booking boleh terus dibuat disini Seoraksan Tourist Hotel.

Total kos penginapan di SEORAKSAN untuk satu malam ialah W33,000

SEOUL 

Hongik/Hongdae - Mapo-gu, Seoul
Hostel yang sangat comel! Space Torra, nama pun cute. Dari Hongik Station, Exit 3. Kalau nak jalan malam-malam ke area happening dkt situ pun dekat je. Kitorg duduk bilik berlima dengan harga W22,400 seorang. 

Booking, kami buat thru booking.com  Space Torra

Namsan Guest House - Jung-gu ,Seoul
Paling ramai orang Malaysia duduk rasanya. Macam biasa booking bilik untuk berlima dengan harga W22,000 kami ditempatkan di Namsan Guest House 4.

Booking and info : NamsanGuestHouse

Bukchonmaru Guest House- Gye-dong, Seoul
Sebab nak merasa duduk rumah tradisional Korea, dapat satu malam pun jadilah. Owner husband and wife yang sangat cute! Lokasi dia berdekatan dengan tempat shooting drama Winter Sonata (walaupun tak tengok cerita ni, masuk jugak lah jenguk nak tengok bangunan sekolah dekat korea kan)

Info dan booking : Bukchonmaru Guest House. Harga seorang untuk bilik berlima ialah W37,800

Dongdaemun Inn - Jung-gu, Seoul
Hari terakhir di South Korea menginap disini. Lokasi ok but bilik kecil sangat. Kitorg ambik 2 bilik, satu bilik berdua, satu bilik bertiga. Again, tingkat paling atas sekali tanpa lift nasib baik 3 tingkat je. 

Info dan booking : Dongdaemun Inn. Harga purata dibahagikan lima org untuk dua bilik ialah W20,000

Total kos penginapan di SEOUL untuk 4 malam ialah W102,200

BUSAN

Popcorn Hostel - Haeundae Beach
Bermalam selama 2 malam disini. Ada banyak cawangan popcorn hostel ni. Hostel ini ada lift sebab counter pendaftaran pun di tingkat 11.

Info dan booking : Popcorn Hostel. Harga seorang untuk bilik berlima satu malam ialah W20,000

Total kos penginapan di BUSAN untuk 2 malam ialah : W40,000

JEJU ISLAND

Byulmaro Pension - Jeju-si
Tempat bermalam hari pertama dan hari terakhir di Jeju. Berdekatan dengan airport. Hari pertama sampai ke sini naik kereta sewa, hari last lepas hantar kawan-kawan dengan semua luggage terus hantar kereta sewa. Then dari tempat kereta sewa berdua naik bas yang disediakan ke airport. Bila dah sampai airport terus pergi dekat information counter minta diorg tuliskan alamat hostel ni dengan no telephone dalam bahasa korea untuk bagi kepada driver taxi. Tambang taxi ke sini dalam W5000 (kot,lupa ingatan dah).

Owner dia adalah nenek yang sangat comel. English dia so-so lah. Tapi yang tak tahan tu bila hari last kitorg dekat sini, boleh dia datang ketuk pintu bilik ajak karoke!Party,party no wine.Cute!


Comel kan nenek ini

Info dan booking : Byulmaro Pension ( Booking.com ) - perhatian dekat booking.com bgtau lokasi dia di Seogwipo City adalah salah ye, lokasi sebenar adalah di Jeju-si ( dekat dengan airport & pelabuhan ). Bilik yang kitorg booking adalah jenis apartment, ada 3 bilik, ruang tamu, ruang makan, dapur tapi satu toilet dengan harga seorang satu malam ialah W20,000

Ilchulbong Hotel - Seogwipo-si
Satu malam dekat sini. Lokasi dia memang jalan kaki je ke Seongsan Ilchulbong. Tingkap pun mengadap Seongsan Ilchulbong. Dekat juga dengan port untuk ke Udo Island.

Info dan booking : Ilchulbong Hotel ( Booking.com ). Harga untuk seorang satu malam bagi bilik berlima W17,400

Namguk Hotel - Seogwipo-si
Lokasi hotel dalam town Seogwipo. Dekat dengan tempat air terjun dan tempat-tempat pengambaran drama (part nih mmg fail lah sbb bukan peminat tegar drama korea)

Info dan booking : Namguk Hotel ( Booking.com ). Harga satu malam untuk seorang bagi bilik berlima W17,400

Total kos penginapan di JEJU ISLAND untuk 4 malam  ialah W74,800

JUMLAH KESELURUHAN KOS PENGINAPAN
Penginapan 11 malam di SEOUL+JEJU ISLAND+BUSAN ialah : W250,000
Tukaran duit W1000 = RM 3.07, jadinya 12 hari kos penginapan total RM767.50

(naik turun tangga panjat bukit bagai selama 12 hari, peha tak jugak jadi kecik mcm diorg gamaknya kena duduk 12 bln kot )
Location: South Korea

0 comments: