Khamis, 25 Disember 2014

Hello Ceylon : Bawa's House

Saturday | 25 Oct 2014

Day 7 : No.11, 33rd Lane, Bagatelle Road, Colombo 3

Assalamualaikum and Hello!

Misi selepas makan adalah menuju ke rumah Bawa. Agak mencabar rupanya untuk kesini sebab Ruwan juga kali pertama ke sini. Banyak tempat yang kami bawa Ruwan berjalan di negara sendiri rupanya. Hiks. Tapi walaupun sesat, Ruwan layankan aje permintaan kami dengan penuh kesabaran (dalam hati dia, hanya Tuhan yang tahu, huhuhu)

Rupanya untuk sampai ke rumah Bawa memang perlu melalui kedutaan Malaysia. Terus kami semua bersorak gembira bila nampak bendera Malaysia. Ruwan siap berhenti depan pintu pagar, sambil cakap please take them home! (eleh sebab tak de orang depan pintu pagar tu ko berani lah buatkan) dah la cakap tu sambil angkat tangan ala-ala cerita Bollywood dalam scene anak tengah mati. Drama.

Sedikit latar belakang tentang No.11 ini (ayat daripada risalah yang diperolehi semasa lawatan)

Number 11 is considered a special architecture marvel which also houses art and artifacts from the collection of Geoffrey Bawa. The Guest Suite on 2nd floor provides both elegant and refined home away home atmosphere accommodation for those enthusiasts of architecture and the arts.

Jom kita masuk ke rumah Geoffrey Bawa.

No.11

Ini adalah ruang pameran kerusi yang direkabentuk sendiri oleh Bawa. Kerusi disebalah kiri itu adalah kerusi yang beliau reka untuk Kandalama. Atas kerusi panjang ut, ada plan rumah Bawa ini.

Jalan terus kehadapan kita akan nampak kawasan courtyard kedua

Hey awak! Sculpture burung hantu yang berskala kecil seperti di Kandalama

Courtyard ketiga. Sebelah kanan adalah pintu masuk ke rumah asal Bawa. Tapi mohon maaf didalam kawasan rumah ini, tidak dibenarkan ambik gambar. Best sangat dekat dalam itu. Terasa sungguh cosy dan begitu bersuasana. Dekat dalam ada lagi dua courtyard. 

Mari kita naik kebahagian atas pula. Tingkat 1 tidak dibenarkan ambil gambar ye. Moh kita tengok apa yang ada di tingkat 2. Ini merupakan ruang kerja Bawa. Tapi ruang kerja yang lebih besar terletak di tingkat 1. Tingkat 2 ini lebih kepada ruangan bersantai.

Ruang tamu. Eh ada Pohon budi! suka Ms K sebab masa tahun pertama dia punya projek painting adalah Pohon Budi. 

Bersebelahan dengan ruang tamu, terdapat dua bilik tidur untuk tetamu. Kini bilik tidur ini boleh disewa sebagai hotel oleh pelancong. Kurang pasti berapa harga satu malam disini.

Bawa ini juga adalah seperti Frank Lloyd Wright. Bukan sahaja merekabentuk bangunan, kerusi meja lampu almari semua beliau akan design sendiri. Ini salah satu lampu yang direkabentuk.

Mari teruskan ke roof top garden.

Suka sangat design railing dekat tangga ini!

Ruang tangga

Ada ruang santai-santai dekat atas ini. Aduh, berkenan pula dengan kerusi beliau design ini!

Dekat sebelah kanan ada lift.

Selepas dah puas explore rumah Bawa ini, kami ke tingkat 1 semula untuk melihat dua dokumentari pasal Bawa dan hasil kerja beliau. Sepatutnya sebelum lawatan perlu dengar dulu dokumentari ini, tapi disebabkan cuaca seperti hendak hujan pihak pekerja suruh kami explore dulu takut hujan tak boleh nak berjalan-jalan dekat roof top. Lebih kurang dua jam setengah juga kami dekat sini. Keluar je hujan sudah turun. 

Geoffrey Bawa

Kemudian kami dibawa berjalan-jalan disekitar Colombo. Melihat sunset di pantai dan juga bersiar-siar di kawasan market terapung di sini sebelum meneruskan perjalanan ke pekan Negombo. Kami memilih untuk menginap di Negombo disebabkan flight esok awal pagi juga dan lapang terbang terletak di daerah Negombo plus harga penginapan pun kami dapat agak murah.


Location: 3rd Lane, Colombo, Sri Lanka

0 comments: