Ahad, 21 Disember 2014

Hello Ceylon : Colombo City Centre

Saturday | 25 Oct 2014

Day 7 : Bentota ---> Colombo

Selepas dah puas merehatkan diri dalam suasana aman damai tenang jiwa raga, kami bergerak ke Colombo pada jam 11.20 pagi. Perjalanan kami ke Colombo melalui lebuhraya. Jadinya pemandangan disepanjang jalan terkadang terasa seperti berada di atas PLUS. Seperti mahu pulang ke Penang. Kiri kanan terdapat ladang getah, perkampungan dan bukit bukau yang hijau.

Tiba-tiba sampai di pertengahan jalan, Ruwan cakap dia mengantuk. Owh mengantuk ye, baiklah kami terus buat konsert. Semua lagu keluar, paling tak tahan boleh menyanyi lagu KRU! dan seharusnya semua orang menyanyi hanya pada part corus sahaja. Nampak sangat kalau masuk jangan lupa lirik kalah awal. Kitorg menyanyi punya la sedap, sampai Ruwan cakap, please stop singing masa dia nak bayar tol. Malu katanya! Hahaha, terus dia menyesal cakap mengantuk. Hambek ko!

Bila sudah menghampiri bandar Colombo, keadaan trafik mula bergerak perlahan kerana kenderaan sudah agak sesak. Misi kami pada hari ini ialah pejabat dan rumah Geoffrey Bawa sahaja. Kalau ada masa, ikut saja kemana Ruwan nak bawa kami jalan-jalan disini.


Bahagian bawah bangunan ini terdapat museum

Tugu 'Father of the Nation' Perdana Menteri pertama Sri Lanka (maaf gambar dari bahagian belakang pula, sebab panas nak berjalan ke bahagian depan,hiks)



Ini pula ialah Arcade Independence Square, bersebelahan dengan bangunan tadi. Bangunan yang mula dibina pada tahun 1879 adalah dikenali sebagai Jawatta Lunatic Asylum. Kini ianya menjadi sebuah pusat membeli belah terkini di Colombo

Lampu setinggi tiga tingkat

Bayang

Terdapat banyak gambar berkaitan sejarah bangunan ini dipamerkan disetiap ruang bangunan.

Hello!

Eh, ada orang ambik gambar kawen lah

Bahagian luar bangunan

Bayang lagi

Bangunan yang sangat cantik dan patut diberi pujian kepada team yang telah berjaya membaik pulih bangunan ini. Walaupun semasa kami sampai sini cuaca sungguh terik dan panas, ramai orang tengah berehat dan berkumpul dibawah pokok-pokok disekitar kawasan. Sempat juga kami membeli teh disini, dengan Ruwan skali terjebak. Owh toilet awam disini pun sangat bersih dan wangi!

Location: Colombo, Sri Lanka

3 comments:

kakitravelkhairuddin.blogspot.com berkata...

Cantik2 gambar

hidayahrodhi berkata...

MKL,
Tq =)

Uncle Zuan berkata...

pergh terbaik. tapi macam tak banyak je attraction kat colombo