Selasa, 17 Januari 2017

Spring Summer @ New Zealand : Day Two

Assalamualaikum and Hello!

20 November 2016

Airport Lodge Motel - Castle Hill - Lake Tekapo : Jarak perjalanan 347km, masa 4jam 12 minit

Pagi hari pertama kami berempat dibumi NZ, badan agak terkejut jugak lah. Semalam lepas pickup diorg, balik hotel sembang macam setahun tak jumpa. Cerita drama masing-masing yang terjadi. Part drama ini kita cerita last-last nanti lah.

Misi pertama kami adalah Castle Hill. Walaupun tempat ni macam tersasar agak jauh dengan tempat penginapan untuk malam nanti, tapi disebabkan cuaca sangat gemilang terang, kami proceed dengan plan asal kami. (Plan B kalau cuaca tak ok terus ke Lake Tekapo saja)

Pemandangan sepanjang jalan memang best dan sejuk mata memandang dan memang sejuk betul pun walaupun matahari memancar ceria. Macam selalu baca dalam blog orang yang dah sampai dekat NZ ni, mesti depa akan cakap kalau boleh setiap kiri kanan jalan rasa nak stop ambik gambar. 

Jadinya, kami pun sama lah jugak pengalamannya. Singgah berhenti sekejap dekat ladang yang penuh dengan lembu tompok tompok hitam puith. Berlatar belakang gunung ganang dengan salji dipucak, sapa tak mau berhenti!


Makan tido makan tido repeat

Punya lama kami lepak dekat sini, sampai ada pekerja or owner ladang lah datang dekat tepi pagar dengan moto. Hahaha, terus kami say hai hai bai bai dekat dia. Senyum je dia, siap lambai-lambai tangan.

Ini pulak berdepan dengan ladang tadi, ada laluan keretapi dekat pokok-pokok kuning tu, ada la sekali dapat tengok keretapi lalu. Tak panjang pun dalam tiga gerabak je. Gerabak jenis yang tingkap luas besaq nala! Puaih hati nak tengok apa ada dekat luaq.

Perjalanan diteruskan ke tempat tujuan asal. Tengah layan pemandangan gunung ganang kiri kanan, ternampak pulak tasik disebelah kiri. Apalagi, mr driver kiri please. Layan ambik gambar tepi tasik sejuk dengan angin yang kuat.

Gambar dari dalam kereta pun cerah mata memandang

Tenang betul, hanya dengar suara kami berempat saja dekat sini sebab tak dak orang lain time ni

Sejuk betoi ayaq tasek ni baq hang

Jomlah teruskan perjalanan, mau dok layan hati perasaan nak berhenti semua tempat cantik, bukak company sendiri, boleh cuti lama-lama

Banyak sebenarnya tempat yang cantik untuk ambik gambar sepanjang perjalanan ke Castle Hill ni, tapi memandangkan perjalanan nak ke Lake Tekapo daripada Castle Hill nanti boleh tahan jauh, kami terus proceed ke jalan yang benar.

Location: Castle Hill 7580, New Zealand

2 comments:

Azian Elias berkata...

Seronoknya..
nnt kalau jadi bawak staffs ke NZ, i nak refer yr blog lah.
gambar cantik2 sangat.

Madam CN berkata...

Rindu keindahan NZ..