Selasa, 26 November 2013

Autumn Breeze 2013 : Heundeulbawi, Mt Seorak

Kalau ikut perancangan awal, bila sampai dari Malaysia akan terus ambik flight ke Jeju Island. Tapi memandangkan tempoh Autumn dibahagian utara adalah lebih cepat, maka kami atur semula perancangan untuk menjejak Autumn di Mt Seorak terlebih dahulu. Ternyata tidak sia-sia perancangan diubah. Syukur dapat menikmati keindahan musim luruh di Mt Seorak.

Baiklah, mari teruskan perjalanan aktiviti pergi-mapuhmu-lemok ke Heundeulbawi. Pada saya yang sangat tidak berapa nak cergas aktif ni (lama dah tidak berenang,jogging pun ikut perasaan je) perjalanan naik ke atas ni tidaklah susah pun. Maybe kitorg sangat santai mendaki. Haruslah makcik-makcik tu laju jek melintas. Nak enjoy to the fullest pemandangan katanya.



Lepas tu terjumpa satu port best untuk lepak sambil memandang ke arah Ulsanbawi (mampu tengok dari bawah je) Berhenti seketika layan perasaan, makan, minum, ambik gambar profile picture FB, eh.


Bila dah nak sampai dkt Heundeulbawi ni, peluh dah mencurah-curah gak la. Berbaju 3 lapiskan, maka sweater tu buat hiasan dekat tangan je lah bila dah nak sampai ke atas ni.

Bukan ahli rombongan 


Dekat atas ni ada temple. So kalau kita panjat bila dah nak dekat sampai tu memang boleh dengarlah diorg pasang bacaan-bacaan kitab tu. Dekat sini ada satu batu yang memang wajib orang datang untuk bergambar. Bukan batu belah batu bertangkup, batu degil tak nak jatuh ke bawah. Haaa,duduk lah seketul sorang-sorang atas tu.





Alamak, tak nampak pulak batu seketul sebelah kanan tu. Nampak tak Ulsanbawi diatas sana tu. Hi!


Bila dah puas lepak area sini, maka aktiviti turun ke bawah dimulakan. Masa turun bawah, matahari dah terang memancar, so kaler daun pun lebih cantik masa turun berbanding masa naik.




Sangat berpuas hati dengan aktiviti hari ini, walaupun misi hanya sekerat jalan tapi still berbaloi. Bila dah sampai ke Seoul, terbang ke Jeju dan jejak ke Busan. Pemandangan musim luruh di Mt Seorak yang sangat-sangat terpahat dihati. Sekian, Terima kasih.

5 comments:

Badar The Great berkata...

ya allah cantiknye autumn in mt soerak ni ya, awal okt ya ni? masa akak pi mt soerak dulu musim winter, semua putih aja. plan nk ke sana lg in autumn lak.

hidayahrodhi berkata...

Akak,
Memang sangat cantik. Kitorg mendaki 1 Nov. Memang hotel bgtau time nih tgh peak autumn dekat mt seorak.

Mulan berkata...

meronta2 nak ke sana lagi.... cantiknya...!!!

hidayahrodhi berkata...

Mulan,
Sy sampai sekarang terasa nak pergi panjat lagi mt seorak tu.hihi

hidayahrodhi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.